Tahkon kodat ja laavut

Kodat ja sijaintitiedot

Tahko kyläyhdistys on vuosien aikana rakentanut useita kotia ja laavuja Tahkon alueella.

Nipasen kota

Nipasen kota sijaitsee Nipasen vanhan laskettelurinteen yläosassa ja sinne kulkee kesällä lyhin vaellusreitti Huutavanholman reitin (vihreä reitti) kautta, joka yhtyy Tahkomäen kierrokseen (punainen reitti), jota pitkin vasemmalle edeten pääsee Nipasen kodalle. Talvella Maisemalatu kulkee myös Nipasen kodan kautta ja samoin myös moottorikelkkaura. Nipasen kodalle pääsee myös autolla Pehkuntien kautta.

Rantakota

Rantakota sijaitsee Syvärin rannassa Old Course kentän 8-tiin vasemmalla puolen.
Jalkaisin paras reitti kulkee TahkoSpan vieressä olevan liikuntapuiston vierestä Aholankujaa pitkin rantaan. Autotie kulkee Kiljusenkalliontietä pitkin vasemmalle kääntyen Kiljusenkaaren risteyksestä ja siitä noin 500 m rannan suuntaan.

Nipasen kodan ja Rantakodan käyttöohjeet/-säännöt

Kodat omistaa on Tahkon kyläyhdistys ry.
Edellinen lähtijä huolehti että kodat jäävät vähintään yhtä hyvään kuntoon kuin tullessa. Tätä samaa periaatetta toivomme myös Sinun arvoisa kodan käyttäjä noudattavan. Mitä paremmin kannat huolta yhteisistä kodistamme, sen mukavampi on seuraavan käyttäjän tulla kahvinkeittoon tai makkaranpaistoon. Muista
ottaa myös roskat mukaan pois lähtiessä. Sillä se voit olla juuri SINÄ, joka joudut siivoamaan edellisen käyttäjän jäljet.

Muistathan nämä asiat kodalla käydessäsi

• kota on tarkoitettu yleiseen virkistyskäyttöön retkeilijöille

• kodassa on kameravalvonta

• noudatamme periaatetta - sopu antaa sijaa - eli kaikki ovat yhtä tervetulleita

• jos kota on varattu yksityistilaisuuteen, niin kunnioitamme varaajien yksityisyyttä

Kota varattavissa yksityistilaisuuksiin 100 € (alv 0%) hintaan. Varaukset Kari Heiskanen puh. 050 3673129/Tahkon kyläyhdistyksen pj.

Tulen tekeminen

• tulenteko vain kodalla olevaan tulentekopaikkaan

• älä tee tulta metsäpalovaroituksen aikana tai kovalla tuulella ulos

• alaikäisten tulenteko VAIN vanhempien valvonnassa

• noudata varovaisuutta - älä jätä tulta yksin

• käytä valmiita polttopuita, niitä on kotien vieressä - älä revi tuohta elävistä puista

• kohtuus kaikessa - myös tulenteossa

Kodan siisteys

• viethän tuomasi roskat pois ja siisti jälkesi

• ethän jätä "käyntikorttiasi" kodan seinään, puun kylkeen jne.

HUOM!

Ilkivallasta pyydetään ilmoittamaan viipymättä poliisiviranomaisille tai Tahkon kyläyhdistyksen edustajille e-mail. info@tahkonkylayhdistys.com. Laavun jatkokäyttö riippuu jokaisen käyttäjän eli juuri SINUN huolenpidostasi.

Laavut ja sijaintitiedot

Laavut omistaa Tahkon kyläyhdistys ry. Laavu jätetään siistiin käyttöön seuraaville laavujen käyttäjille ja muista ottaa myös roskat mukaan pois lähtiessä.

Mäkiaution laavu

Pöllölaavuksi nimetty taukopaikka Mäkiaution rotkon reitillä. Laavulla on polttopuut valmiina, puuliiteri on laavun takana ja paikalta löytyy myös ulkokäymälä.

Laavu on tavoitettavissa retkeillen ja maastopyörällä sekä talvisin moottorikelkalla tai lumikenkäillen.

Länsilaavu

Länsi laavu sijaitsee Länsirinteillä. Lännen Helppo rinteen päällä.

Nallelaavu

Nallelaavulle pääsee kulkemaan Tahkolaakson P-alueen kulmasta, Huutavanholman portin vasemmalta puolen. Reitti ylittää hiihtoladun, jonka jälkeen se johtaa tallin takana olevalle peltoaukealle, josta laavu löytyy.

• Tahkolaakso – Nallelaavu 1,2km

• Reitti on ns. yhteiskäyttöreitti se on saavutettavissa mtb, kävely, lumikenkäily, hiihto. Huomioithan muut liikkujat reitillä.

• Polttopuut valmiina ja ulkokäymälä

• Talvisin laavun ohi kulkee myös hiihtolatu.

• Helppo reitti, jolla ei ole juurikaan korkeuseroja

Ilveslaavu (Esteetön laavu)

Ilveslaavu sijaitsee Golden Resortin jälkeen Nilsiän keskustan suuntaan Petäjälammella. Laavu on esteetön sulan maan aikaan.

Talvisin laavun ohi kulkee hiihtolatu ( Nilsiä-Tahko).

Polttopuut valmiina ja laavun lähellä on myös ulkokäymälä.

Nipasen kohta

Rantakota